fbpx

Green beauty heeft de cosmetische industrie de afgelopen jaren als een storm veroverd. Je hebt misschien meer merken gezien die woorden als ‘veganistisch’ en ‘clean’ gebruiken om hun producten op de markt te brengen. Dit komt doordat consumenten hun bestedingspatroon veranderen en kiezen voor producten die milieuvriendelijk zijn.

Van de inkoop van de ingrediënten tot en met de verpakking, Green beauty is een beweging naar duurzaamheid in de cosmetica-industrie. Het is een toewijding aan onze planeet om haar bronnen en mensen te beschermen en bewuste beslissingen te nemen over de impact die we hebben.

Terwijl meer bedrijven milieuvriendelijke alternatieven kiezen en werken aan het verbeteren van hun groene kwalificaties, blijkt dat andere bedrijven de waarheid aan het uitrekken zijn als het gaat om hoe groen hun praktijken eigenlijk zijn. Veel klanten zoeken nu naar duurzame alternatieven voor hun schoonheidsproducten, dus het is aantrekkelijk geworden voor bedrijven om te beweren dat ze groen zijn, zelfs als ze misschien niet zo milieuvriendelijk zijn als ze beweren. Dit heet ‘greenwashing’.

Lees verder voor meer informatie over wat greenwashing eigenlijk is, hoe je dit kunt vermijden en wat wij als salon doen om duurzaam te zijn.

WAT IS GREENWASHING?

Greenwashing is een marketingstrategie die bedrijven gebruiken om hun merk er groener uit te laten zien dan ze in werkelijkheid zijn. Bedrijven gebruiken vaak modewoorden als ‘clean’, ‘puur’ en ‘milieuvriendelijk’ met weinig bewijs om hun beweringen te staven.

Deze strategie is in het leven geroepen om groene consumenten aan te sporen om producten te kopen door hen misleidende informatie te verstrekken. Het probleem hiermee is dat het mensen zou kunnen misleiden om niet-duurzame producten te kopen die uiteindelijk het bedrijf ondersteunen en niet de planeet.

Hoe weet je of je een gecombineerde huid hebt.

Mensen worden geleidelijk milieubewuster en hebben het gevoel dat ze een verantwoordelijkheid dragen om het milieu te beschermen. Bedrijven kunnen hier gebruik van maken met hun greenwashing-technieken, die meer kwaad dan goed doen.

Wanneer bedrijven niet transparant zijn over hun duurzaamheidsniveau, lopen ze het risico het vertrouwen van hun klanten te verliezen, en dit kan hun reputatie, merkimago en uiteindelijk het milieu schaden omdat er vaak meer milieuvriendelijke alternatieven beschikbaar zijn.

Wat is de oorzaak van een gecombineerde huid

HOE KAN IK GREENWASHING VERMIJDEN?

Nu veel bedrijven voor duurzamere opties kiezen, is greenwashing in opkomst, en dit kan het moeilijk maken om oneerlijke marketing te herkennen.

Hier zijn drie dingen waar je op kunt letten om greenwashing te voorkomen.

TIP 1: LAAT DE KLEUR GROEN JE NIET MISLEIDEN

Het is misschien makkelijk om aan te nemen dat een product of merk milieuvriendelijk is als de verpakking groen is en versierd met afbeeldingen van planten en dieren. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn.

Ze kunnen hun gebrek aan bewijs overcompenseren met groene beelden die consumenten kunnen laten geloven dat hun producten duurzamer zijn dan ze in werkelijkheid zijn.

Om greenwashing te voorkomen, vertrouw je niet alleen op de verpakking om je over het merk te vertellen. Bekijk het achterliggende verhaal van het merk om te zien of ze duurzaam zijn.

TIP 2: KIJK NAAR DE FEITEN EN CIJFERS

Als een merk trots is op duurzaamheid, zullen ze er geen moeite mee hebben om het bewijs te delen om hun beweringen te staven. Bedrijven moeten volledig transparant zijn in hun duurzaamheidsverhaal en dit delen.

Wees niet bang om naar bewijs te zoeken en dikgedrukte beweringen op de website van het bedrijf te controleren of zelfs om meer informatie over hun duurzaamheid te vragen.

Evolve Beauty heeft hun reis gedocumenteerd in hun duurzaamheidsrapport en zullen dit jaarlijks blijven doen. Van de composteerbare verpakking tot klimaatpositief, ze hebben benadrukt wat ze tot nu toe hebben bereikt en de doelen voor de toekomst.

TIP 3: KIJK NAAR CERTIFICATEN VAN DERDEN

Modewoorden als ‘milieuvriendelijk’, ‘vegan’ en ‘clean’ zijn ongereguleerde termen in de schoonheidsindustrie. Dit betekent dat bedrijven dit soort taal kunnen gebruiken zonder dat ze bewijs nodig hebben dat ze aan die normen voldoen.

Bedrijven kunnen ook hun eigen logo’s maken om de illusie te wekken dat dit onderbouwde claims zijn.

Let in plaats daarvan op de erkende externe accountants die kunnen verifiëren of deze beweringen werkelijk waar zijn. Hier zijn slechts een paar voorbeelden waar je op kunt letten:

HOE VOORKOMT EVOLVE BEAUTY GREENWASHING?

Als natural en organic huidverzorgingsmerk willen ze dat de klanten precies weten wat ze op hun lichaam aanbrengen. Daarom vermelden ze het percentage natural en organic ingrediënten op onze productetiketten! Alle producten hebben minstens 98% natuurlijke oorsprong en ze screenen meer dan 150 van onze ingrediënten om ervoor te zorgen dat ze GMO-vrij en biologisch afbreekbaar zijn.

Ze gebruiken COSMOS natural & organic certificeringen om ervoor te zorgen dat de producten voldoen aan een internationaal erkende norm. Ze zijn bezig om ervoor te zorgen dat alle producten aan deze norm voldoen.

Zoals eerder vermeldt, hebben ze hun duurzaamheidsrapport openbaar gemaakt in een downloadbare pdf om hun reis met de klanten te delen. Dit is hun manier om zichzelf verantwoordelijk te houden voor het werk dat ze in het verleden hebben gedaan en voor wat ze hopen te bereiken in de toekomst.

Het duurzaamheidsrapport verdeelt hun reis in vijf belangrijke pijlers: geen afval, geen koolstof, schone chemie, bescherming van de biodiversiteit en vriendelijk zijn voor iedereen. Van het inkopen van de ingrediënten in de natuur tot de verpakking van het eindproduct, ze erkennen dat ze een impact hebben in de hele toeleveringsketen en hebben doelen gesteld voor elk belangrijk gebied.

Het uiteindelijke doel is om verder te gaan dan duurzaam zijn, maar om uiteindelijk regeneratief te worden.

Dit betekent dat ze meer in de planeet stoppen dan ze eruit halen door de wereld om ons heen te herstellen.

HOE BLIJFT EVOLVE BEAUTY DUURZAAM?

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn ze altijd op zoek naar manieren om duurzamer te zijn dan ze al zijn. Daarom hebben ze het kartonnen kraftpapier geüpgraded naar verpakkingen van graspapier. Het is 100% composteerbaar en bespaart 99,9% water en 97% energie bij de productie in vergelijking met traditionele houtpulpverpakkingen.

Als het om de producten gaat, zullen ze doorgaan met het behalen van COSMOS Organic en Natural-certificeringen. Ongeveer 30 van de producten zijn al gecertificeerd, maar in 2023 hopen we 95% van het assortiment gecertificeerd te hebben!

Ze kiezen ervoor om biologische ingrediënten te gebruiken omdat ze geloven dat deze beter werken met onze huid in vergelijking met synthetische alternatieven. De keuze voor biologisch geteelde ingrediënten is ook goed voor het milieu, waar in de conventionele landbouw schadelijke pesticiden, meststoffen en ggo’s worden gebruikt.

Voor het milieu betekent dit verlies aan biodiversiteit, vermindering van de bodemvruchtbaarheid en een hogere CO2-voetafdruk. Door biologische ingrediënten in de producten te gebruiken, kun je er zeker van zijn dat je, wanneer je bij Evolve koopt, kostbare dieren in het wild helpt beschermen en een veiligere leefomgeving voor iedereen creëert!

Dit jaar hopen ze ook meer certificeringen van derden te krijgen, waaronder het leefbaar loon en de leefuren om te bewijzen dat de werknemers een eerlijke vergoeding krijgen, evenals de Leaping Bunny-certificering om aan te tonen dat ze een wreedheidvrij bedrijf zijn.

Bovendien streven ze ernaar om het B Corp-certificeringsproces dit jaar af te ronden om te laten zien dat Evolve Beauty een doelgericht bedrijf is dat rekening houdt met onze sociale en ecologische impact.

De realiteit is dat beauty niet altijd mooi is en we erkennen onze impact en verantwoordelijkheid als salon. Het doel is om regeneratief en herstellend te worden om de planeet, lichaam en geest te verbeteren.

×